
 1

 
 
 

Two hundred years 
of Sydney 

newspapers: 
 

A SHORT HISTORY 
 

 
 

By Victor Isaacs and 
Rod Kirkpatrick 

 
 



 2

This booklet, Two Hundreds Years of Sydney 
Newspapers: A Short History, has been produced 
to mark the bicentenary of publication of the first 
Australian newspaper, the Sydney Gazette and 
New South Wales Advertiser, on 5 March 1803 and 
to provide a souvenir for those attending the 
Australian Newspaper Press Bicentenary 
Symposium at the State Library of New South 
Wales, Sydney, on 1 March 2003. The Australian 
Newspaper History Group convened the 
symposium and records it gratitude to the 
following sponsors: 
 

• John Fairfax Holdings Ltd, publisher 
of Australia’s oldest newspaper, the 
Sydney Morning Herald 

• Paper World Pty Ltd, of Melbourne, 
suppliers of original newspapers from 
the past 

• RMIT University’s School of Applied 
Communication, Melbourne  

• The Printing Industries Association of 
Australia 

• The Graphic Arts Merchants 
Association of Australia 

• Rural Press Ltd, the major publisher 
of regional newspapers throughout 
Australia 

• The State Library of New South Wales 

 
Printed in February 2003 by Rural Press Ltd, North 

Richmond, New South Wales, with the assistance of the 
Printing Industries Association of Australia. 



 3

Introduction 
 
Sydney is singularly fortunate in that, unlike other 
Australian cities, its newspaper history has been 
well documented. Hence, most of this short history 
of Sydney’s newspapers is derived from secondary 
sources, not from original research. Through the 
comprehensive listing of relevant books at the end 
of this booklet, grateful acknowledgement is made 
to the writers, and especially to Robin Walker, 
Gavin Souter and Bridget Griffen-Foley whose 
work has been used extensively. 
 
The Sydney Gazette and its contemporaries 
George Howe, the person responsible for this 
gathering to mark the bicentenary of the first 
Australian newspaper, was a transported convict. He 
was sent to Sydney after his death sentence for theft 
had been commuted. He had learned his trade as a 
printer from his father on St Kitts, British West 
Indies. Soon after his arrival in Sydney in 1800, he 
was appointed government printer. This role was 
expanded when he published Australia’s first 
newspaper, the Sydney Gazette and New South Wales 
Advertiser, from 5 March 1803. The paper was 
basically a weekly official medium for the publication 
of official notices. Indeed the masthead prominently 
stated, “Published by Authority”. The first page of the 
first issue set the style: most of it was devoted to 
General Orders regulating boats’ cargoes, granaries at 
Parramatta and Hawkesbury, and the import of spirits. 
There was, in addition, some general news and 
advertisements, albeit all under close official 
supervision and censorship. 
 



 4

Publication of the Sydney Gazette was suspended 
between August 1807 and May 1808 because of a 
disagreement between Howe and Governor Bligh. 
George’s son, Robert, assisted on the Sydney Gazette 
from a very early age, and succeeded his father as 
government printer in 1821. The Sydney Gazette 
became bi-weekly in 1825 and, briefly, a daily in 
1827 (from 1 January to 10 February). Robert Howe 
drowned in 1829. George Howe’s second son, George 
Terry Howe, founded a newspaper, the Tasmanian 
and Port Dalrymple Advertiser, in Launceston in 
1825. It was the first provincial newspaper in 
Australia. 
 
In 1831 the Sydney Gazette was appearing thrice 
weekly, pursuing conservative causes in support of 
the established order. Meanwhile, competition 
arrived. The Australian (not the current paper with 
that title) was first published in 1824. It appeared 
twice weekly, with liberal views. It opposed Governor 
Ralph Darling and he, in turn, unsuccessfully sought 
to control it by licensing, stamp duty and prosecution 
for libel. The Monitor, founded in 1826, was also bi-
weekly and liberal. The Gleaner, a weekly, existed for 
only a short time in 1827. 
 
The nineteenth century: the Sydney 
Morning Herald dominates 
What is now Australia’s oldest continuously 
published newspaper began in 1831, originally as a 
weekly under the title, the Sydney Herald. It can be 
argued that it is Australia’s most important 
newspaper, as most of our history can be accessed and 
interpreted through it, and because it is the only 
newspaper comprehensively indexed. 



 5

 
It was founded by recent immigrants, Alfred 
Stephens, Frederick Stokes and William McGarvie. 
The Sydney Herald struck a chord with the upper 
class of the growing colony – the only people then 
likely to buy newspapers, for not only were they 
relatively expensive, but also, of course, they were no 
use to the many who were illiterate and destined to 
live by the rules of their betters in this very ordered 
society. The Sydney Herald was successful, 
overhauling its competitors in both sales and 
advertising. In May 1832, it started publishing bi-
weekly and in July 1838, tri-weekly. On 1 October 
1840, it became a daily. At the end of 1840 it 
incorporated the Colonist, a weekly founded by the 
Rev John Dunmore Lang in 1835 to pursue his 
religious and political ambitions. 
 
The Monitor expired in 1841, the Sydney Gazette in 
1842 and the Australian in 1848. The Commercial 
Journal and Advertiser, founded in 1835, originally 
relied entirely on revenue from advertisements. It 
later took a more conventional approach, and 
apparently lasted until 1845. The Weekly Register, 
with liberal views, lasted from 1843 to 1845. The 
Atlas, with an anti-Governor Gipps view, existed from 
1844 to 1848. 
 
Several papers of appeal to and/or in support of 
working class interests were short-lived: John Bull in 
1843, the Dispatch 1843-44, the Bee 1844-45, the 
Star and Working Man’s Guardian in 1843-44, the 
Sydney Weekly in 1846 and the Citizen in 1846-47. 
Somewhat more successful was the People’s 



 6

Advocate, 1848-56, which claimed a circulation 
second only to the SMH. 
 
John Fairfax was a native of Warwickshire, England, 
where he had published newspapers. A letter he 
published was found to be libellous, resulting in 
bankruptcy. Fairfax sailed for New South Wales to 
restore his fortunes, arriving in 1838. After initial 
employment as a librarian, he formed a partnership 
with Charles Kemp, which purchased the Sydney 
Herald in February 1841. In 1842, they changed the 
title to the Sydney Morning Herald. Kemp sold his 
interest in the paper to Fairfax in 1853. It remained a 
family company for 137 years. 
 
The SMH was first referred to as “Granny” in 1851, in 
the Legislative Council. The name stuck – it seemed 
to suit an institution with very strong views about 
what was “right and proper”. In politics the SMH 
strongly espoused the established order. For more 
than 110 years from its founding it could be relied 
upon as the upholder of conservative views on 
politics, society and economics. This firm line 
represented the views of the Fairfax family, and their 
editors, some of whom in the late nineteenth century 
were ministers of religion. 
 
A significant competitor arrived in December 1850: 
the Empire edited by Henry Parkes. His financial 
woes caused its demise in August 1858, but the title 
was revived under different ownership in May 1859, 
lasting until February 1875. The Daily Telegraph, the 
SMH’s lasting competitor, was founded in July 1879. 
For long, it was a pale imitation of the SMH. It was 
half the price, but half the size: a penny compared to 



 7

twopence, and four pages compared to the SMH’s 
eight to ten pages. 
 
Sydney’s first afternoon paper, the Daily News and 
Evening Chronicle, lasted for only a couple of months 
in late 1848. The Sydney Evening Mail, described as 
“small and undistinguished” (Walker), had a short 
career in early 1859. The long-lived Evening News 
began in July 1867. For a few months in early 1870 
the SMH experimented with the Afternoon Telegram. 
In May 1875 it tried again with the Echo. As usual 
with afternooners, this was smaller and a lighter read 
than the parent paper. It closed in 1893. Another 
short-lived afternoon paper was the Globe from 1885 
to mid 1887. Soon afterwards, the afternoon 
Australian Star started in December 1887. 
 
Weekly newspapers were an important feature of the 
Australian newspaper scene in the nineteenth century. 
Most major daily papers had their weekly counterpart. 
These provided a digest of the same news as the 
parent paper – sometimes literally, in the same 
typesetting – but with illustrations, at first line 
drawings and later photographs. The weeklies were 
especially important in remote areas without daily 
mail delivery and so they lost circulation as the 
railway network expanded. The SMH’s weekly was 
the Sydney Mail, which started as a weekly resumé of 
the SMH but changed into a high quality magazine 
with a fine reputation, especially for its illustrations. It 
began on 17 July 1860 and ceased on 28 December 
1938. The Australian Town and Country Journal, 
published by Samuel Bennett of the Evening News, 
was also popular. It ran from January 1870 until 25 
June 1919. The Daily Telegraph’s weekly, the 



 8

World’s News (founded 1901), soon became just an 
entertainment magazine. 
 
A journey by time machine 
What would we have found if we had been reading 
Sydney newspapers in, say, the late nineteenth 
century? The main newspapers were in the morning: 
the Sydney Morning Herald and the Daily Telegraph. 
On Mondays to Fridays these were usually up to ten 
pages and on Saturdays twice that. To our eyes, they 
would appear exceedingly grey. There was nothing to 
break up the columns of type – no photos or 
illustrations except line drawings on very special 
occasions. The front and back pages were all 
classified advertisements. To find the news of the day, 
we must turn to the middle pages. On the left-hand 
middle page were the influential editorials. These 
were followed by news summaries. Opposite, on the 
right-hand middle page, was the most important news 
of the day. Cables of overseas news usually appeared 
here. Other news and reports spread outwards from 
the middle pages. 
 
Some reports in the daily newspapers would be 
familiar to us: domestic news subjects such as 
politics, farming, court cases, meeting reports, but the 
style was very different. Many articles would appear 
excessively long compared to now. Reports of 
Parliament, court cases and meetings would give an 
almost verbatim rendering of speeches, including 
interjections. Each Monday’s papers would include 
long reports of the sermons preached in the principal 
churches on Sunday. There was only sparse reporting 
of sport, mainly horseracing, but also football, cricket, 
canoeing, archery, running and walking. Commercial 



 9

reports mainly consisted of listings of commodity and 
share prices. There were no reports of the daily 
activities of popular sportsmen or entertainers – 
although the weekly sporting papers (such as the 
Referee 1886-1939 and the Arrow 1889-1933) did 
indulge in “personality” profile articles. 
 
Until the 1870s, Australians received their news from 
the rest of the world at the speed of sailing ships. 
There was great competition between newspapers to 
be first on board arriving ships to obtain overseas 
papers on board. These were quickly scanned and 
extensive extracts rushed into print – with news from 
Europe (in particular Britain) and America that was 
four months old. Often newspapers would have 
special editions, or supplements, after the arrival of 
ships in ports. Suddenly, in the late 1860s/early 1870s 
three events brought Australians into much quicker 
contact with the parts of the world that mattered to 
them. In 1869 the Suez Canal opened shortening the 
distance, steam replaced wind power on some ships 
also shortening voyage time, and most importantly of 
all, from 1872 a telegraph line connected Australia 
and Europe. Telegrams then were very expensive and 
used with great care and economy - usually they were 
only a few words. Thus overseas reports were 
supplemented with background material. A reader of 
newspapers in this period can detect the excitement at 
the new technology. The main news page (middle 
page) would have as a main heading something like 
“Overseas Cables – By Special Electric Telegram”. 
There would be a record of how the news was 
received as much as the substance. More extensive 
“letters” by sea mail from (mainly) Britain continued. 



 10

 
The Sydney Morning Herald and Daily Telegraph 
were expanded on Saturdays because of the greater 
number of advertisements as well as literary articles. 
 
Originally, skilled compositors compiled newspapers 
by handsetting each letter of type. The small letters 
(like these) came from the lower drawers or cases and 
the capital letters (LIKE THESE) came from the 
upper cases. Hence the terms, lower case and upper 
case. The pages of metal, or formes, were made up 
and placed on hand presses. The compositors 
laboriously took apart the pages, returning each letter 
to its position in the lower and upper cases. In the 
mid-nineteenth century, steam presses greatly speeded 
up the printing of newspapers. Around the end of that 
century, linotype machines, like giant typewriters, 
were introduced into major newspaper offices. For 
each keystroke by the compositor, a shot of molten 
lead of the required letter came into place. This was 
far quicker and easier, and required about one-third 
the number of composing-room staff. The SMH, with 
its unending flow of profitable classified 
advertisements, was big and rich and, it is claimed, 
had the biggest composing room of any newspaper in 
the world. 
 
The two afternoon papers, the Evening News and the 
Star, superficially looked similar, but were a less 
serious read. 
 
Distribution 
Newspapers were distributed to the country by a 
network based upon trains departing Sydney for each 
mainline in the late evening and the early morning. 



 11

The late evening trains were the “Mail trains”. With 
an elaborate series of connections, these served 
almost every line in NSW. Until 13 January 1940 the 
SMH and Daily Telegraph printed special evening 
editions with the following days’ dates in order to 
catch the Mail trains. 
 
The early-morning trains were specially to meet the 
needs of newspapers. Generally they served only the 
main lines. The first was introduced on the Southern 
line from May 1887 for political reasons. The SMH 
and Daily Telegraph wanted assistance with transport 
to country districts and the NSW government was 
sympathetic, at least as regards the Riverina, and 
agreed to subsidise a train to convey newspapers 
there. The NSW government was very conscious that 
the Riverina is much closer to Melbourne than 
Sydney and was therefore afraid of losing it 
economically and socially to Victoria. The two 
Melbourne morning newspapers, the Age and the 
Argus, reached Wagga Wagga by about 6pm each 
day, whereas the Sydney morning papers did not 
arrive until the next day. The result was that almost no 
one bought the Sydney papers with their stale news. 
This meant, horror of horrors, that the people of the 
Riverina read Victorian news, but worse, they 
received Victorian views, and even worse, they 
responded to the advertisements in the Melbourne 
papers, resulting in the region’s trade being with 
Melbourne. The NSW government was therefore 
eager to facilitate the sale of Sydney papers in this 
region by running a daily train for their speedier 
delivery. Accordingly a Fast Mixed (combined 
passenger and goods train) was introduced from 
Sydney to Albury. The result was that areas north of 



 12

Wagga received Sydney papers before the Melbourne 
papers arrived and at Wagga they now arrived at the 
same time. Wagga and north thereof were saved for 
NSW, although south of Wagga was still in jeopardy. 
 
The twentieth century: the only constant is 
change 
A hundred years ago the basics of reporting local 
news were similar to now: persistence in following 
leads and taking advantage of personal contacts. The 
technology, however, has changed considerably. In 
the late 1800s/early 1900s, all reporters required a 
high standard of shorthand. Reporting a long public 
meeting or court case meant concentrated note taking 
over a long period. Then, as deadlines drew near, you 
caught the next tram – or cab – to bring the news in. 
From the newsroom, handwritten copy went to the 
typesetters. As the twentieth century progressed, 
technology came to help – or at any rate, change - the 
manner of reporting. Typewriters and telephones in 
the 1900s, motor cars in the 1910/20s, photography in 
the 1920s, portable tape-recorders in the 1960s, 
computers in the 1970s, direct input by journalists in 
1980s, satellite communication in the 1990s. Now 
reporters can do much of their investigations from 
their desks, but they will still not be successful 
without diligent personal contacts. 
 
By the turn of the twentieth century costs of cables 
had declined significantly. Consequently, overseas 
news reports were fuller than, say, twenty years 
earlier. Nevertheless, newspapers from the major 
Australian cities found it worthwhile to form 
syndicates to share the costs of cables. These later 
amalgamated into Australian Associated Press, which 



 13

today supplies every daily paper. In the 1920s, radio 
transmission of photographs caused almost as much 
excitement as telegrams fifty years earlier. Today, of 
course, an unlimited amount of information and 
pictures from almost anywhere in the world is 
available at the click of a computer mouse. And news 
from overseas, supplied by agencies, is actually 
cheaper to obtain than news in the immediate 
neighbourhood, gathered through the hard slog of a 
reporter. 
 
Appearances are everything 
From early in the twentieth century, classified 
advertisements started to be supplemented by display 
ads spreading over a number of columns and with 
illustrations. Occasionally line drawings would be 
used to illustrate articles, but only for exceptionally 
important news, for example in January 1901, the 
inauguration of the Commonwealth of Australia and 
the death of Queen Victoria. The first photographic 
images in the SMH appeared on 21 August 1908 to 
illustrate the arrival in Sydney of a visiting United 
States Navy squadron. However, they were at first 
used very sparingly, mainly small portraits of people 
in the news. Gradually, a small section of the paper 
was put aside especially for photographs before they 
gradually made their way to the main news pages. 
 
In 1924 the Daily Telegraph replaced advertisements 
on its front page with news. On 1 September 1942, as 
a result of wartime newsprint rationing, the Daily and 
Sunday Telegraphs changed to tabloid size. Other 
vicissitudes of the Telegraph are mentioned later. 
 



 14

The SMH was very conservative in its layout. It 
maintained the traditional layout mentioned above, 
inherited from Britain, of front and back pages 
devoted to classified advertising, with news inside. It 
continued this longer than most other major 
Australian newspapers, apparently on the premise that 
a serious newspaper did not need to highlight its 
news, and certainly did not indulge in eye-catching 
headlines to attract casual sales. The only concession 
to news on the front page was a single column of 
tightly packed news summary. Finally, the pressure 
on space imposed by wartime newsprint rationing, 
combined with a feeling that it was becoming old-
fashioned, forced a redesign. The SMH placed news 
on the front page from 15 April 1944. (Among major 
newspapers, only the West Australian still held out – 
until December 1949.) 
 
Newspapers come and go, but the SMH 
remains 
The Sydney newspaper scene in the 1920s was the 
most competitive Australia has ever experienced. 
There were four morning, two afternoon and four 
Sunday papers. The Daily Guardian, produced by the 
same company as Smith’s Weekly, first appeared in 
1923. It was a very popular paper, with such 
circulation boosters as free insurance and beach girl 
competitions. It was derisively known as the “Daily 
Girlie”. The Labour movement was suspicious of the 
main newspapers and had plans, never fully realised, 
to have Labour dailies in each capital. The Labor 
Daily first published in 1922, was a supporter of Lang 
Labor. It lasted until 1941 when (now called the Daily 
News) it was taken over by the Daily Telegraph. 
 



 15

With this competition, the Daily Telegraph buckled 
and appeared on a number of occasions likely to 
disappear. It survived, of course, but in the course of 
this, changed greatly a number of times. Firstly, in 
1924 it modernised itself, including placing news on 
its front page, as mentioned above, and making more 
use of illustrations. It no longer seemed to be a clone 
of the SMH. Then in 1927, it changed into the new 
type of bright, breezy tabloid newspaper pioneered in 
Australia by the Melbourne Sun. It successively 
became the Daily Telegraph News Pictorial, Daily 
Telegraph Pictorial, and then simply Daily Pictorial 
as it went more and more downmarket. Under new 
ownership in 1931, it repositioned itself in the mid-
market, once again becoming the Telegraph. 
 
In February and March 1931, Associated Newspapers, 
having acquired most Sydney titles, closed the Daily 
Guardian, Evening News and Sunday Pictorial, while 
the Daily Pictorial, as mentioned, returned to being 
the Daily Telegraph. The Sunday News and Sunday 
Guardian also died in this period. This left Associated 
Newspapers with one morning (Telegraph), afternoon 
(Sun) and Sunday (Sunday Sun) paper. Frank Packer 
acquired control of the Daily Telegraph in 1936. 
 
Above all this, the Sydney Morning Herald, continued 
unchangingly as the authoritative newspaper of NSW. 
No popular gimmicks for it. No competitions, free 
insurance offers, comic strips or political cartoons, 
and no headlines on the front page to catch the eye of 
the populace. 
 
Sunday newspapers were another very competitive 
area in Sydney. Unlike some other states, they were 



 16

published in Sydney from an early date. First was the 
Sunday Times (1885-1930). Competition came from 
Truth (from 1890, later named the Sunday Mirror 
1958-1977, then Sunday until 1979), the Sunday Sun 
(from 1903, since 1953 the Sun-Herald), the Sunday 
News (1919-1930, published by the Evening News), 
and the Sunday Pictorial 1920-1931). The Sunday 
Telegraph dates from November 1939 and was an 
immediate success. The SMH did not enter this field 
until 1949 when it established the Sunday Herald, a 
seventh-day counterpart of the SMH. 
 
In 1953 Fairfax outbid Sir Frank Packer to buy 
Associated Newspapers. The motive of both 
publishers was to keep the Melbourne-based Herald 
and Weekly Times from entering the Sydney market. 
(Then Australia’s largest newspaper company, it had 
a presence throughout Australia except Sydney.) The 
economics were compelling as the same printing 
presses and distribution infrastructure could be used 
both morning and afternoon. Almost immediately, the 
Sunday Herald was amalgamated with the Sunday 
Sun to become the Sun-Herald. The Sun was a long 
established newspaper published under that title since 
July 1910, and before that as the Australian Star since 
1887. (Newspaper histories often repeat each other in 
claiming the Sydney Sun was the first Australian 
metropolitan newspaper with front-page news. This is 
not true – the first was the Melbourne Herald.) The 
Sun and the Evening News were long-time 
competitors until the latter’s closure in 1931. 
Following the decision of Ezra Norton, publisher of 
the weekly Truth, to begin publication of an afternoon 
paper, the Daily Mirror, from 1941, afternoon 
competition returned. The competition between the 



 17

Sun and Mirror was for a long-time an entertaining 
but hardly elevating feature of Sydney life. The two 
newspapers competed vigorously in news coverage. 
But most people remember them more for huge and 
ambiguous headlines, bingo giveaways, spot-the-ball 
and other competitions. And, of course, the Page 3 
girls. 
 
One of the strangest events in Australian corporate 
history occurred in 1958 when the Fairfaxes bought 
the Daily Mirror, but then attempted to keep this 
secret! This has never been explained, but may have 
been because they were worried at the reaction if it 
was known that they had an afternoon monopoly, or it 
may have been because they were ashamed that the 
august Fairfax company was controlling not one, but 
two sensational, downmarket papers. But even 
stranger events were to come! Rather than merge the 
Mirror into the Sun, in 1960 they sold the Mirror to 
Rupert Murdoch (well, managing director Rupert 
Henderson did, while Sir Warwick Fairfax was 
overseas), thus giving him the entry to the Sydney 
daily market and giving him the biggest building 
block of his Australian newspaper empire. (Rupert 
Murdoch is the son of Sir Keith Murdoch, who built 
the Herald and Weekly Times group, owned only the 
Courier-Mail, the Adelaide News and the Barrier 
Miner, Broken Hill, when he died. The estate soon 
sold the Courier-Mail to the Herald and Weekly 
Times to settle debts.) 
 
The Telegraph was now making large losses. Sir 
Frank Packer reluctantly sold the goodwill of the 
daily and Sunday titles on 4 June 1972 to Rupert 
Murdoch’s News Limited, which was thus enabled to 



 18

print both the morning Telegraph and afternoon 
Mirror on its Mirror presses. Murdoch incorporated 
his Sunday Australian into the Sunday Telegraph 
immediately. 
 
National newspapers are now available. The 
Australian Financial Review began in 1951 as a 
weekly. Fairfax established it and it has been a daily 
since 1963. News Limited’s Australian began in July 
1964. Facsimile transmission of pages makes it 
possible for the national newspapers to be printed in 
the various capitals. They are excellent for a national 
focus, but in each city have a relatively small 
circulation compared with the home dailies. 
 
Trouble among the Fairfaxes 
The 1980s were tumultuous times for the Fairfax 
company and the Fairfax family. To be able to raise 
additional capital, the traditional family company had 
been converted into a public company in 1956. On 31 
August 1987, Warwick Fairfax, great-great-grandson 
of the founder, launched a daring bid for the 
company’s shares to return it to a private company. 
The huge debt necessary for this would have been 
difficult to manage in any circumstances and sale of 
non-core assets was always anticipated to finance the 
takeover. However, the Wall Street crash of October 
1987, made the situation worse. Although assets were 
very widely closed or divested, the debt was 
unsustainable. The flamboyant Canadian publisher 
Conrad Black gained control, but became frustrated 
by Federal broadcasting legislation restricting foreign 
ownership and sold out, returning Fairfax to a public 
company in 1992. Today it has a wide group of 
shareholders. This means that no one group is 



 19

dominant, but it also means that the company is 
susceptible to a takeover attempt. 
 
One result of the “young Warwick” events was that 
the company could no longer sustain the losses of the 
afternoon Sun, and closed it on 14 March 1988 after 
having closed, the previous day, the Times on Sunday 
(formerly the National Times, a weekly paper that had 
often embarrassed Fairfax by its forthright 
disclosures). By the 1970s evening papers, anyway, 
were in trouble worldwide. The arrival of television in 
1956 began the decline and the advent of colour 
television in March 1975 hastened the decline. We 
learned to rely on television for our evening news and 
entertainment. Another problem was the rise of 
private motoring and relative decrease of public 
transport use. We have not yet learned how to read a 
newspaper and simultaneously drive. The 
Daily Mirror did not last much longer – until 5 
October 1990. 
 
More changes 
During the 1980s and 1990s great changes took place 
in the production of newspapers. The first was not 
readily apparent but highly important to newspaper 
economics. Hot metal printing using lead type set by 
skilled typographers was replaced by cold offset 
printing. Secondly journalists and advertising takers 
could now set their material directly from their 
computer terminals, removing the need for 
typesetters. Then there is the change most apparent to 
newspaper consumers: colour printing. We now see 
photographs and features in living colour. However, 
the true benefit is to the proprietors and advertisers 
with the financial rewards that colour ads bring. 



 20

 
Meanwhile, newspapers have to adapt to a new 
challenges, providing news and entertainment - the 
internet. The result is that newspapers are enhancing 
their strength in providing background information. 
We see the growth of “lifestyle” sections and 
supplements. In modern newspapers these are 
sometimes bigger than the news section. The rationale 
is to try to provide over a week something of interest 
to every reader – and thus to attract every category of 
advertiser. 
 
Some of the SMH’s content now would scandalise a 
nineteenth-century editor or reader. During the 1943 
Federal election it cautiously advocated a vote for 
“the best candidate”, irrespective of party. In 1961 it 
was bolder, for the first time urging a vote for the 
Labor Party. Recently, its editorials have been no 
longer predictably on the conservative side. Its 
content, with forthright articles about society and sex, 
is sometimes indistinguishable from other 
publications with racier reputations. For example, an 
article on the main features page in September 2002 
about the latest fashions in pubic hair styling. 
 
In late 1995/early 1996 both News Ltd and Fairfax 
moved printing of their publications to large new 
facilities in Chullora. This followed the move of 
Fairfax’s editorial offices to Darling Park. News Ltd’s 
editorial section is in Holt Street, Surry Hills. 
 
The Daily Telegraph’s circulation overtook the SMH 
in the 1950s. According to the most audited figures 
(July-December 2002), the Telegraph sells 409,493 
daily on Mondays to Fridays and the SMH 222,000. 



 21

However, on Saturdays the SMH at 386,500 outsells 
the Telegraph on 341,224. On Sundays, the Sunday 
Telegraph (731,366) has been widening its lead over 
the Sun-Herald (550,000) for some time. 
 



 22

Reference guide 
 
Some firsts and lasts 
 
5 March 1803 Australia’s first newspaper, 

the Sydney Gazette and 
New South Wales 
Advertiser, established. 

14 October 1824 Australian (not the current 
newspaper of this title) 
begins 

18 April 1831 The Sydney Herald, 
established as a weekly. 

17 May 1832 Sydney Herald becomes bi-
weekly. 

1 January 1835 Colonist begins 
2 July 1838 Sydney Herald becomes a 

tri-weekly. 
1 October 1840 Sydney Herald becomes a 

daily. 
8 February 1841 John Fairfax and Charles 

Kemp buy Sydney Herald 
from Frederick Stokes. 

1 August 1842  Sydney Herald changes 
name to Sydney Morning 
Herald. 

20 October 1842  Sydney Gazette and New 
South Wales Advertiser 
ceases. 

28 September 1848 Australian ceases. Sydney 
Morning Herald thus 
becomes oldest newspaper in 
colony and has remained so. 



 23

October 1848 Sydney’s first afternoon 
paper, the Daily News and 
Evening Chronicle, begins 
but lasts only two months. 

28 December 1850 Empire begins. 
1853 Sydney Morning Herald 

first Australian newspaper to 
install a steam printing press. 

28 August 1858 Empire ceases. 
23 May 1859 Empire resumes. 
7 July 1860 Sydney Mail (weekly edition 

of SMH) begins. 
29 July 1867  Evening News begins. 
8 January 1870 Australian Town and 

Country Journal begins. 
14 February 1875 Empire ceases. 
16 June 1877 Death of John Fairfax. 
1 July 1879 Daily Telegraph begins. 
December 1887 Australian Star (afternoon) 

begins. 
22 July1893  Echo ceases. 
1894 Daily Telegraph becomes 

first Australian newspaper to 
introduce Linotypes. 

1903 Sydney Morning Herald 
installs Linotypes. 

21 August 1908 Sydney Morning Herald 
publishes its first 
photographs. 

July 1910 Sun replaces the Star. 
25 June 1919 Australian Town and 

Country Journal ceases. 
6 January 1922 Labor Daily begins (first 

few weeks as Daily Mail). 
2 July 1923  Daily Guardian begins. 



 24

15 February 1931 Daily Guardian ceases. 
21 March 1931  Evening News ceases. 
December 1938 Labor Daily becomes the 

Daily News. 
28 December 1938 Sydney Mail ceases. 
12 May 1941  Daily Mirror begins. 
26 July 1941 Daily News incorporated into 

the Daily Telegraph. 
15 April 1944 First front page news in the 

Sydney Morning Herald. 
21 January 1949 Sunday Herald begins. 
16 August 1951 Australian Financial 

Review begins as a weekly. 
4 October 1953 Sunday Herald and Sunday 

Sun cease. 
11 October 1953 The Sun-Herald begins. 
9 April 1956 John Fairfax Ltd established 

as a public company. 
30 May 1960 News Limited enters Sydney 

daily market with acquisition 
of Daily Mirror. 

21 October 1963 Australian Financial 
Review becomes a daily. 

15 July 1964 The Australian (national 
daily) begins. 

4 June 1972 News Limited acquires Daily 
Telegraph. 

Late 1970s Visual display terminals and 
computer typesetting 
gradually brought into use. 

31 August 1987 Warwick Fairfax launches his 
bid to buy Fairfax company 
shares. 

14 March 1988  Sun ceases. 



 25

8 October 1990 Daily Mirror merged into 
the Daily Telegraph – end of 
afternoon newspapers in 
Sydney. 

Early 1990s Colour printing introduced. 
10 December 1990 John Fairfax Limited placed 

in receivership. 
16 December 1991 John Fairfax Limited 

acquired by Tourang 
consortium. 

8 May 1992 John Fairfax Limited returns 
to being a public company. 

 
Checklist of Sydney newspapers 
 
Early nineteenth century: 
Sydney Gazette and New South Wales Advertiser 5 
March 1803 – 20 October 1842 
Australian (not the current newspaper with the same 

title) 14 October 1824 – 28 September 1848 
Monitor, later Sydney Monitor 19 May 1826 – 29 
December 1841 
Gleaner April 1827 – 29 September 1827. 
Colonist 1 January 1835 – 31 December 1840. 
Commercial Journal and Advertiser 13 August 1835 
– 1 November 1845? 
 
Morning: 
Sydney Herald, later Sydney Morning Herald 18 April 
1831 – to date (daily since 1 October 1840) 
Empire 28 December 1850 – 28 August 1858; and 23 
May 1859 – 14 February 1875 
Daily Telegraph, later Daily Telegraph News 
Pictorial, later Daily Telegraph Pictorial, later Daily 
Pictorial, later Telegraph, later Daily Telegraph 



 26

again, later Daily Telegraph Mirror, later Daily 
Telegraph again 1 July 1879 – to date 
Daily Guardian 2 July 1923 – 15 February 1931 
Daily Mail, later Labor Daily, later Daily News 6 
January 1922 – 26 July 1941 
 
Afternoon: 
Daily News and Evening Chronicle 2 October 1848 – 
29 November 1848 
Sydney Evening Mail 7 February 1859 – 18 May 1859 
Evening News 29 July 1867 - 21 March 1931 
Afternoon Telegraph 3 January 1870 – 30 April 1870 
Echo May 1875 – 22 July 1893 
Globe 16 November 1885 – 21 June 1887 
Australian Star, later Star December 1887 – June 
1910 
Sun July 1910 – 14 March 1989 
Daily Mirror 12 May 1941 – 8 October 1990 
 
Sunday: 
Sunday Times 15 November 1885 – June 1930 
Truth later Sunday Mirror, later Sunday 3 August 
1890 – April 1977 
Sunday Sun 5 April 1903 – 4 October 1953 
Sunday Herald 23 January 1949 – 4 October 1953 
Sun-Herald 11 October 1953 – to date 
Sunday Telegraph 19 November 1939 – to date 
 
National: 
Australian Financial Review 16 August 1951 – to 
date (daily since 21 October 1963) 
Australian 15 July 1964 – to date 
National Times, later Times on Sunday 8 February 
1971 – 12 March 1989 
Sunday Australian 28 February 1971 – 4 June 1972 



 27

 
Weekly: 
John Bull April 1843 
Weekly Register July 1843 – December 1845 
Dispatch November 1843 – December 1844 
Star and Working Man’s Guardian 16 March 1844 – 
October 1844 
Bee October 1844 – December 1844 
Atlas November 1844 – December 1848 
Citizen August 1846 – April 1847 
People’s Advocate December 1848 – mid 1856 
Sydney Mail 7 July 1860 – 28 December 1938 
Australian Town and Country Journal 8 January 1870 
– 25 June 1919 
Bulletin 31 January 1880 – to date 
World’s News 21 December 1901 – December 1957 
Smith’s Weekly 1 March 1919 – 28 October 1950 
 
Shipping: 
Daily Commercial News, later Lloyds’s List DCN 13 
April1891 – to date 
 
More information 
 
The Australian Newspaper History Group consists 
of people interested in the history of newspapers, who 
appreciate the value of newspapers for the history 
they provide, who want to know about current 
developments, or who have worked in the industry. It 
publishes a lively twenty page Newsletter five times a 
year that covers both current developments and 
historical items. It is free via email. Email the editor, 
Rod Kirkpatrick, at r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au. 
For hard copy, send him a cheque for $20, made 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


 28

payable to R. Kirkpatrick (ANHG), to 13 Sumac 
Street, Middle Park Qld 4074. 
 
The State Library of New South Wales has a strong 
newspaper reference library that provides a 
comprehensive coverage of NSW newspapers – 
historical and current. It also has leading interstate 
and overseas papers. Opening hours are Monday to 
Friday 9am to 9pm, Saturday and Sunday 11am to 
5pm. The library’s website is www.sl.nsw.nsw.gov.au 
 
The Newspaper Room of the National Library of 
Australia, Parkes Place, Canberra, has a 
comprehensive collection of all Australian 
newspapers. It is open Mondays to Thursdays 9am to 
9pm, Fridays and Saturdays 9am to 5pm. More 
information is at www.nla.gov.au 
 
More reading 
 
Two excellent books provide comprehensive histories 
of Sydney newspapers to 1945: 
Walker, R.B., The Newspaper Press in New South Wales 

1803-1920. Sydney: Sydney University Press, 1976. 
Walker, R.B., Yesterday’s News: A History of the 

Newspaper Press in New South Wales from 1920 to 
1945. Sydney: Sydney University Press, 1980. 

 
A brief history of the Sydney Gazette aimed at young 
readers is: 
Erdos, Renée, The Sydney Gazette 1803-1842: Australia’s 

First Newspaper. Longmans, 1961. 
 
Two significant articles about the Sydney Gazette, 
written to mark its sesqui-centenary, are: 



 29

Ellis, M.H.,  “The Australian press is born”, The Bulletin, 
21 January 1953, p.25. 

Jones, Phyllis Mander, “Australia’s first newspaper”, 
Meanjin, 12 (1), Autumn 1953, pp.35-46. 

 
Clem Lloyd has provided a broad-sweep introduction 
to the first 50 years of the press in Australia in the 
following: 
“British press traditions, colonial governors, and the 

struggle for a ‘free’ press”, in Ann Curthoys and 
Julianne Schultz (eds.), Journalism: Print, Politics 
and Popular Culture. Brisbane: University of 
Queensland Press, 1999, pp.10-19. 

 
A number of comprehensive books provide a great 
deal of detail about the Sydney Morning Herald and 
the Fairfaxes (family and company): 
A Century of Journalism: The Sydney Morning Herald and 

its record of Australian Life 1831-1931, John Fairfax 
and Sons Ltd, 1931. 

Centenary Supplement published in Sydney Morning 
Herald, 18 April 1931. 

Carroll, V.J., The Man Who Couldn’t Wait. Melbourne: 
William Heinemann Australia, 1990. 

Fairfax, James, My Regards to Broadway: A Memoir. 
Angus & Robertson, 1991. A candid inside account. 

Fairfax, J.F., The Story of John Fairfax. Sydney: John 
Fairfax and Sons Ltd, 1941. 

Kepert, L.V. (ed.), The Sydney Morning Herald: History as 
it happened: 150 years of news and pictures from our 
oldest newspaper. Nelson, 1981. 

Ryan, Colleen, and Burge, Glenn, Corporate Cannibals: 
The Taking of Fairfax. Melbourne: William 
Heinemann Australia, 1992. 

Souter, Gavin, Company of Heralds: A century and a half 
of Australian publishing by John Fairfax Limited and 
its predecessors 1831-1981. Melbourne: Melbourne 
University Press, 1981. A comprehensive history. 



 30

Souter, Gavin, Heralds and Angels: The House of Fairfax 
1841-1990. Melbourne University Press, 1991. Souter 
brings his earlier book up-date with the events of the 
1980s. 

Sykes, Trevor, Operation Dynasty: How Warwick took 
Fairfax Ltd. Melbourne: Greenhouse Publications, 
1989. 

 
Books about Consolidated Press and biographies of 
Sir Frank Packer and Kerry Packer provide details 
about the Daily Telegraph, Sunday Telegraph and the 
Australian Women’s Weekly: 
Barry, Paul, The rise and rise of Kerry Packer, Bantam and 

ABC Books, 1993. 
Griffen-Foley, Bridget, The House of Packer: The making 

of a media empire. Sydney: Allen & Unwin, 1999. 
Griffen-Foley, Bridget, Sir Frank Packer: The Young 

Master. Sydney: HarperBusiness, 2000. 
Whitington, R.S., Sir Frank: the Frank Packer story, 

Cassell Australia, 1971. 
 
For SMH & Daily Telegraph in the late nineteenth 
century see: 
NSW Legislative Assembly Committee of Inquiry into 

Newspaper Trains 1902, NSW Parliamentary Papers 
1902. 

 
There are a number of books about Rupert Murdoch 
which include details of his takeover of the Daily 
Mirror: 
Leapman, M., Barefaced cheek: the apotheosis of Rupert 

Murdoch. Hodder & Stoughton, 1983. 
Munster, George, Rupert Murdoch: a paper prince, Viking, 

1984. 
Regan, Simon, Rupert Murdoch: a business biography. 

Angus & Robertson, 1976. 
Shawcross, William, Murdoch. Pan Books, 1993. 



 31

 
Biographies of prominent Sydney newspaper people 
appear in the Australian Dictionary of Biography, 
Melbourne University Press: 
Bennett, Samuel (Evening News, Empire, Town & Country 

Journal), Vol.3 
Denison, Sir Hugh (Star, Sun, Guardian), Vol. 8 
Garran, Andrew (Sydney Morning Herald), Vol. 4 
Fairfax, John (SMH), Vol. 4 
Fairfax, Sir James Reading and Sir James Oswald (SMH), 

Vol. 8 
Fairfax, John Fitzgerald (SMH), Vol.14 
Fairfax, Mary (SMH), Vol. 14 
Howe, George and Robert (Sydney Gazette and NSW 

Advertiser), Vol. 1 
Kemp, Charles (SMH) Vol. 2 
Lang, John Dunmore (Colonist), Vol. 2 
Packer, Robert Clyde (Smith’s Weekly, Guardian, Women’s 

Weekly), Vol. 11 
Packer, Sir Frank (Guardian, Women’s Weekly, 

Telegraph), Vol. 15 
Parkes, Sir Henry (Empire), Vol. 5 
Theodore, Edward (Women’s Weekly), Vol. 12 
West, John (SMH), Vol. 2. 
 
Biographies and memoirs of, or about, former Sydney 
journalists include: 
Baume, Eric, I Lived These Years. London: George G. 

Harrap, 1941. 
Blaikie, George, Remember Smith’s Weekly? Adelaide: 

Rigby, 1966. 
Brodsky, Isadore, The Sydney Press Gang. Sydney: Old 

Sydney Free Press, 1974. 
Buttrose, Ita, A Passionate Life: Ita Buttrose. Melbourne: 

Penguin, 2001. 
Cannon, Michael, That Damned Democrat: John Norton, 

an Australian Populist. Melbourne: Melbourne 
University Press, 1981. 



 32

Cockerill, George, Scribblers and Statesmen. Melbourne: 
printed by Roy Stevens, 1943. 

Lawson, Sylvia, The Archibald Paradox: A strange Case of 
Authorship. Melbourne: Allen Lanes, 1983. 

Mead, Tom, Breaking The News. Sydney: Dolphin Books, 
1998. 

Myers, Hal, The Whispering Gallery. Kangaroo Press, 
1999. 

McNicoll, David, Luck’s A Fortune. Sydney: Wild Cat 
Press, 1979. 

Manning, G. Larger than Life – the Story of Eric Baume, 
1967. 

Pringle, J.D., Have Pen: Will Travel. London: Chatto & 
Windus, 1973. 

 
Books about the media generally include references to 
Sydney newspapers: 
Chadwick, Paul, Media Mates: Carving Up Australia’s 

Media. Melbourne: Macmillan, 1989. 
Cunningham, Stuart, and Turner, Graeme, The Media and 

Communications in Australia. Allen & Unwin, 2002. 
Goot, Murray, Newspaper Circulation in Australia 1932-

1977. Melbourne: La Trobe University, 1979. 
Gordon, Harry, An Eyewitness History of Australia. 

Adelaide: Rigby, 1976. 
Hagan, James, Printers and Politics: A History of the 

Australian Printing Unions 1850-1950. Canberra: 
ANU Press, 1966. 

Lloyd, Clem, Parliament and the Press, Melbourne: 
Melbourne University Press, 1988. 

Lloyd, Clem, Profession: Journalist. Sydney: Hale & 
Iremonger, 1985. 

Windschuttle, Keith, The Media. Melbourne: Penguin 
Australia, 1985. 

 
Two books provide excellent overviews of the 
Australian newspaper scene in the 1950s-60s (and 



 33

Mayer provides a potted history of the Australian 
press thus far): 
Mayer, Henry, The Press in Australia. Melbourne: 

Lansdowne Press, 1964. [See also his separately 
circulated typescript, “Bibliographical notes on the 
press in Australia and related subjects”, available in 
major public libraries.] 

Sprague Holden, William, Australia Goes to Press. 
Melbourne: Melbourne University Press, 1961. 

 
The following two volumes contain excellent 
summaries of and observations on the development of 
newspapers in Australia to the end of the 1950s: 
Green, H.M., A History of Australian Literature. Sydney: 

Angus & Robertson, 1961, Vols I and II. See: Vol. I, 
chs. 5, 8, 10, 13, 15, 20; Vol. II, Chs. 15 and 21. 

 
Volumes of facsimiles provide fascinating views of 
past newspapers: 
Famous Front Pages in Modern Australian History. 

Melbourne: Heritage Publications, 1973 (mainly 
Melbourne examples). 

News News News: 101 Years of Australian Newspapers. 
Sunshine Books, 1982. [Second edition expected early 
2003.] 

160 years of The Sydney Morning Herald: Major News 
Stories 1831-1990. Sydney: John Fairfax Group, 1990. 

Sydney Gazette and New South Wales Advertiser facsimile 
reproductions, volumes 1 to 8 covering 1803 to 1810, 
published by the Trustees of the Public Library of 
New South Wales in association with Angus and 
Robertson, 1963 to 1970, and volume 9 covering 
1811, published by the Roebuck Society, Canberra, 
1973. 

Van Oudtshoorn, Nic, A Newspaper History of Australia. 
Rigby, 1982. 



 34

Wright, Christopher, Over One Hundred and Fifteen Years 
of News From The Daily Telegraph Mirror. Adrian 
Savvas, 1995. 

 
A general introduction to the colonial press in 
Australia is found in: 
Bonwick, James, Early Struggles of the Australian Press, 

London: Gordon & Gotch, 1890. 
 
For a history of the New South Wales non-
metropolitan press, see: 
Kirkpatrick, Rod, Country Conscience: A History of the 

New South Wales Provincial Press, 1841-1995. 
Canberra: Infinite Harvest, 2000. 

 
A useful but outdated guide to newspaper holdings in 
major libraries is: 
Newspapers in Australian Libraries: A Union List, Part 2: 

Australian Newspapers, 4th edition. Canberra: 
National Library of Australia, 1985. 

 
[The best guides to the newspaper holdings in major 
public libraries now are the catalogues accessible 
through each library’s website.] 



 35

 
The authors 

 
Victor Isaacs, of Canberra, has interests in 
railway, newspaper and political history. He is the 
founder of the Australian Newspaper History 
Group.  
 
Rod Kirkpatrick, of Brisbane, is a journalism 
educator, newspaper historian, former provincial 
daily newspaper editor, and the author of 
published histories of the provincial presses of 
Queensland and New South Wales. He is writing 
a history of the national provincial press. 
 
 
 
 
 
 



 36

Following are the sponsors of the Australian 
Newspaper Bicentenary Symposium: 
 
 
John Fairfax Holdings Ltd [SMH masthead 
if Fairfax logo not received] 
 
Paper World Pty Ltd, of Melbourne 
 
RMIT University’s School of Applied 
Communication, Melbourne  
 
The Printing Industries Association of 
Australia 
 
Rural Press Ltd 
 
The State Library of New South Wales 


	Two hundred years of Sydney newspapers:
	A SHORT HISTORY
	By Victor Isaacs and
	
	Rod Kirkpatrick


	This booklet, Two Hundreds Years of Sydney Newspapers: A Short History, has been produced to mark the bicentenary of publication of the first Australian newspaper, the Sydney Gazette and New South Wales Advertiser, on 5 March 1803 and to provide a souven
	John Fairfax Holdings Ltd, publisher of Australia�
	Paper World Pty Ltd, of Melbourne, suppliers of original newspapers from the past
	RMIT University’s School of Applied Communication
	The Printing Industries Association of Australia
	The Graphic Arts Merchants Association of Australia
	Rural Press Ltd, the major publisher of regional newspapers throughout Australia
	The State Library of New South Wales
	Printed in February 2003 by Rural Press Ltd, North Richmond, New South Wales, with the assistance of the Printing Industries Association of Australia.
	Introduction
	The nineteenth century: the Sydney Morning Herald dominates
	The SMH was first referred to as “Granny” in 1851
	A journey by time machine
	The Sydney Morning Herald and Daily Telegraph were expanded on Saturdays because of the greater number of advertisements as well as literary articles.
	Distribution
	The twentieth century: the only constant is change
	Appearances are everything
	Newspapers come and go, but the SMH remains
	Trouble among the Fairfaxes
	More changes
	Meanwhile, newspapers have to adapt to a new chal
	Some of the SMH’s content now would scandalise a 
	
	
	
	Reference guide




	Some firsts and lasts
	Checklist of Sydney newspapers
	Monitor, later Sydney Monitor 19 May 1826 – 29 De
	Daily Guardian 2 July 1923 – 15 February 1931
	Australian Star, later Star December 1887 – June 
	Sun July 1910 – 14 March 1989
	Daily Mirror 12 May 1941 – 8 October 1990
	Sunday Times 15 November 1885 – June 1930
	Sunday Sun 5 April 1903 – 4 October 1953
	Sunday Herald 23 January 1949 – 4 October 1953
	Sun-Herald 11 October 1953 – to date
	
	
	
	Atlas November 1844 – December 1848




	Smith’s Weekly 1 March 1919 – 28 October 1950

	More information
	More reading
	
	
	
	
	
	
	The authors



	John Fairfax Holdings Ltd [SMH masthead if Fairfax logo not received]
	Paper World Pty Ltd, of Melbourne
	RMIT University’s School of Applied Communication
	The Printing Industries Association of Australia
	Rural Press Ltd





